איסלנד: שם שוק הנדל"ן הוא מהומה בעוד שאר נופל

זה נראה פרדוקסלי, אבל במציאות, במקום הקר ביותר בעולם, דווקא, איסלנד, שוק הנדל"ן הוא החם ביותר של כדור הארץ כולו! מחירי הבתים עלו במידה ניכרת בשנים האחרונות, מה שמוביל את הכלכלנים עצמם לחשוש מבעיית בועת הנדל"ן.
היריבה העיקרית שממוקמת היטב בכל הענפים הכלכליים ולא, היא הונג קונג האסייתית, שבזכות ניו זילנד וקנדה, זירזלה בצורה דרסטית. אבל למה מחירי הנדל"ן באיסלנד גדלו כל כך הרבה ומעל לכל בזמן כה קצר?
 לדברי ראש המחקר הארצי באיסלנד, הבעיה נובעת מחוסר אספקה חדשה מצד אחד ומגידול הביקושים למקרקעין מאידך גיסא.
למעשה, משקיעים רבים, בעיקר זרים, החליטו להביא את בירתם לארץ הזאת, לשנות את חייהם או לחיות חוויה אלטרנטיבית, ולכן, עבור הצרכים הברורים, הם מחפשים נדל"ן באיסלנד. האוכלוסייה הגיעה ל -330 אלף, מה שיצר הן את היתרונות והן את הבעיות (כולל דווקא את השינוי במאזן לקראת הביקוש ולא ההיצע).
 שוק הנדל"ן רייקיאוויק גם הופצץ בבקשות לחכירתם של המוני צעירים (בעיקר סטודנטים) שפלשו לארץ בשלוש השנים האחרונות כדי לשפר את השפה ולעשות חוויה חינוכית בלתי נשכחת.
כמו כן יש לזכור כי הממשלה, מחשש רוח רפאים של ברירת מחדל 2008, אשר סימנה מיתון כלכלי במדינה, יש ממש "חסמו" כמה בירות, אימוץ הגבלות משמעותיות בכל שאר המגזרים עבור אזרחי איסלנד. המגזר היחיד שהצליח להציל את עצמו, דווקא משום שהיה תלוי בשוק החוץ, היה שוק הנדל"ן.
 הבתים שנבנו זה עתה הגדילו את מחיריהם בכ -40% בהשוואה לשנה שעברה, ובאופן כללי אפשר לומר שהכלכלה הנורדית מתרחבת.
עם זאת, גם חובותיהם של התושבים גדלו, ובעיקר בתקופה זו של משבר כללי נדרשו משאבים כספיים גדולים יותר לבנקים, כאשר הריבית הופכת ליקרה יותר ויותר.
הממשלה עצמה נאלצה להתערב כדי להרים את המשבר הנוכחי כמעט בכל הכלכלה האיסלנדית, והפכה למשקיע הראשון של אותם בנקים. איסלנד היא אפוא ארץ הפרדוקס. מחד גיסא, המשבר הכלכלי הפולשני המשתק את השוק האיסלנדי, מצד שני פרוסה של המערכת כולה, שיכולה להיות מנוע הנהיגה היחיד המסוגל להחיות את הכלכלה כולה.
הפיחות של הכתר עשה לכן התאוששות הודות לזרימת ההון הזר, אבל זה לא היה מספיק כדי לשחזר את הקיפאון. האם שוק הלבנים יצליח להכפיל את הערכים עד כדי הבטחת התאוששות כוללת? יש לקוות כי זה "עידן הקרח" יכול להסתיים בהקדם האפשרי.

חיפוש ב Realigro

 

    Realiro חשבון

    • Twitter
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    2005-2024 REALIGRO REAL ESTATE LTD. All Rights Reserved - VAT Nr: 893969932
    Neikos Digital Agency
    1. העדפות

      לשימוש טוב יותר של האתר Realigro, להגדיר את ההעדפות שלך עבור שפה, מטבע, מטר מרובע או מטר רבוע

      קבע עכשיו אל תציג שוב
    BB